Saturday, December 21, 2019

BBM3410SATU2019: FACEBOOK (KATA-KATA MOTIVASI & RINGKASAN)

Minggu amali selanjutnya, kami diberi tugasan oleh tutor kesayangan ramai untuk membina satu kata-kata motivasi dalam buku Eh!!! Media Sosial dan membuat ringkasan Bab 5: Taksonomi dan Pendekatan Strategi Komunikasi dalam buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT Universiti Malaysia Terengganu.

Rujukan: Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim. 2019. Eh!!! Media Sosial. Terengganu: Penerbit UMT Universiti Malaysia Terengganu.


Seterusnya, membuat ringkasan Bab 5: Taksonomi dan Pendekatan Strategi Komunikasi dalam buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT Universiti Malaysia Terengganu.

Terdapat lima elemen dalam strategi komunikasi yang telah dirincikan oleh Tarone (1977) iaitu pengekalan, parafasa, pemindahan secara sedar, meminta pertolongan dan mimikan. Pertama, parafrasa terbahagi kepada tiga bahagian iaitu penghampiran yang bermaksud penggunaan item perbendaharaankata atau struktur bahasa sasaran yang diketahui oleh pelajar tidak betul, tetapi yang berkongsi ciri semantik dengan item yang diinginkan untuk memuaskan pembicaraan. Berikutnya, parafrasa (circumlocution) ciri-ciri atau tindakan dan bukannya menggunakan struktur bahasa sasaran yang sesuai. Kedua, pemindahan secara sedar pula terbahagi kepada terjemahan literal iaitu terjemahan perkataan untuk perkataan dari bahasa ibunda dan pertukaran bahasa (language switch) iaitu istilah bahasa ibunda tanpa perlu bersusah payah untuk menterjemahkan. Ketiga, meminta pertolongan pula merupakan startegi komunikasi yang memerlukan jawapan. Keempat, mimikan menjelaskan bahawa terdapat peniruan dalam komunikasi. Misalnya, pelajar akan menggunakan strategi bukan lisan sebagai pengganti struktur makna. Akhir sekali, pengelakan pula terbahagi kepada dua bahagian iaitu pengelakan topik ialah menerima perbendaharaan kata atau struktur makna lain tidak diketahui oleh mereka dan pengabaian mesej (message abandonment) iaitu tidak dapat meneruskan komunikasi kerana kekurangan struktur makna serta berhenti di pertengahan interaksi, ujaran dan ucapan.

Seterusnya, menurut Dornyei dan Scott (1997) terdapat 12 taksonomi dalam strategi komunikasi iaitu pengabaian atau peninggalan mesej, pengelakan topik, penukaran mesej, penghampiran, penggunaan perkataan semua tujuan, penciptaan perkataan baharu, penstrukturan semula atau penggunaan kaedah bukan bahasa, terjemahan literal, pengantarabangsaan, pertukaran kod, meminta pertolongan/ penjelasan/pengesahan atau membuat tekaan dan akhir sekali penggunaan perkataan yang tiada makna atau strategi penanda.

Taksonomi dalam strategi komunikasi yang pertama ialah peninggalan mesej yang memberi maksud meninggalkan mesej atau berhenti di tengah-tengah ayat. Pengelakan topik pula merujuk kepada pengelakan menulis sesuatu topik oleh kerana tidak tahu sesuatu perkataan. Ketiga, penukaran mesej merujuk kepada penukaran mesej asal dengan mesej baharu oleh sebab kekurangan kosa kata. Keempat, penghampiran ialah penggunaan perkataan yang mempunyai semantik yang hampir sama dengan perkataan sasaran. Kelima, penggunaan perkataan semua tujuan bermaksud penggunaan item leksikal umum untuk menggantikan perkataan yang lebih tepat atau pun spesifik. Keenam, ciptaan perkataan baharu pula merupakan cipataan perkataan yang tidak terdapat dalam leksikal bahasa sasaran. Ketujuh, penstrukturan semula ialah peninggalan mesej yang disebabkan oleh kekangan bahasa, menyambung mesej dengan mengubah daripada struktur asal ayat. Kelapan, terjemahan literal merupakan terjemahan sesuatu perkataan, frasa atau struktur sesuatu bahasa kepada bahasa sasaran. Seterusnya, pengantarabangsaaan merujuk kepada bahasa lain dari bahasa ibunda dan diubah suai secara fonologi atau morfologi kepada bahasa sasaran. Penukaran kod pula bermaksud penggunaan perkataan atau frasa daripada bahasa lain dalam penulisan. Akhir sekali, penggunaan perkataan yang tiada makna atau strategi penanda digunakan apabila seseorang itu menggantikan perkataan dengan apa juga perkataan atau pun bunyi yang tidak mempunyai makna.

Akhir sekali, antara pendekatan strategi komunikasi yang dijelaskan oleh Normaliza Abd Rahim pada tahun 2018e pula ialah singkatan. Strategi komunikasi singkatan perkataan digunakan, namun mempunyai makna yang sama. Misalnya, adik nak mainan itu. Berikutnya, perkataan baharu tiada makna. Pendekatan ini bermaksud perkataan yang digunakan namun tidak mempunyai makna dalam kamus. Misalnya, dia kong bila dah penat berlari. Selanjutnya, penafian atau percanggahan yang memberi maksud perkataan atau ayat yang menunjukkan penafian tentang ayat diberi. Mesej dapat dilihat dengan jelas apabila terdapat pengakuan yang negatif daripada seseorang. Mesej itu juga sering terjadi apabila seseorang itu tidak bersetuju dengan apa yang dibicangkan. Misalnya, saya membangkang cadangan kamu itu kerana tidak realisitik.

Oleh itu, pendekatan strategi komunikasi di atas menunjukkan pendekatan komunikasi yang sesuai digunakan dalam interaksi, ujaran, tulisan dan teks.

Soalan: Adakah anda memahami pendekatan strategi komunikasi yang dikemukakan oleh Tarone?

Sumber:
Dornyei, Z., & Scott, M. L. (1997). Communication Strategies in a Second Language. definitions and Taxonomies. Language Learning, 47:173-210.


Normaliza Abd Rahim. (2018e). Communication Strategy Taxonomy: A New Perspective. IUKL Research Journal, 7(1): 11-16.
Normaliza Abd Rahim, 2019, Kajian Wacana dan Stratergi Komunikasi Teori dan Aplikasi, Terengganu: Penerbit UMT Universiti Malaysia Terengganu.










1 comment:

  1. Permisi Ya Admin Numpang Promo | www.fanspoker.com | Agen Poker Online Di Indonesia |Player vs Player NO ROBOT!!! |
    Kesempatan Menang Lebih Besar,
    || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802

    ReplyDelete

BBM3410SATU2019: KALENDAR

Beberapa minggu kelas amali terakhir pula, kami telah diberikan satu tugasan untuk membuat kalendar tahun 2020 yang bakal menjelma. Kalenda...