Tuesday, September 24, 2019

BBM3410Satu2019: Masih Di Sini

Assalamualaikum semua!







Hari ini, saya ingin menceritakan pengalaman yang saya tidak boleh dilupakan sepanjang saya menuntut di Universiti Putra Malaysia. Saya telah diberi peluang untuk menyertai program CSR dibawah subjek Modal Insan dan Ekonomi dibawah kelolaan Encik Bukryman. Program ini melibatkan kerjasama antara pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Kedah dan Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia (JPN) dan para pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM). Program ini juga berlangsung selama 3 hari 2 malam di Yan, Kedah. Program ini telah memberi input yang sangat positif kepada mahasiswa dan semua badan yang terlibat. Antara program yang kami jalankan sepanjang berada di sana ialah kami diarahkan untuk mengumpulkan barang-barang keperluan seperti makanan, pakaian  terpakai, alat tulis dan sebagainya. Apabila kami sampai di kampung tersebut, kami diarahkan untuk menyusun barang-barang yang telah dibawa untuk diagihkan kepada orang kampung. Sambutan program yang dijalankan amat memberangsangkan kerana kebanyakan orang kampung menerima dengan hati terbuka dengan kehadiran kami semua. Selain itu, kami juga membuat beberapa aktiviti  yang boleh mengeratkan hubungan antara pelajar dan orang kampung seperti sesi beramah mesra dan mengenali mereka, bergotong royong bersama-sama dan sebagainya.

Bukan itu sahaja, kami juga diberi peluang untuk melihat keindahan Pulau Songsong di Yan. Pengalaman menaiki bot dan melihat pulau pulau yang lain tersergam indah merupakan satu pengalaman yang sukar untuk diulang kembali. Malah program ini membuka mata kami bahawa masih ada lagi penduduk kampung yang berhati mulia mahu menjaga pulau dengan rela hati tanpa mengharapkan apa-apa bayaran. Sewaktu di pulau songsong, kami diberi tanggungjawab untuk menanam pokok dan membersihkan persekitaran dikawasan pulau. Kami juga diberi peluang untuk menikmati masakan kampung yang telah dimasak beramai-ramai oleh orang kampung Yan. Malah, pelajar diberi kelonggaran untuk bersantai-santai bersama rakan-rakan mengelilingi pulau tersebut.Program seperti ini sangat membantu mahasiswa untuk bekerjasama dalam pasukan. 






No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU2019: KALENDAR

Beberapa minggu kelas amali terakhir pula, kami telah diberikan satu tugasan untuk membuat kalendar tahun 2020 yang bakal menjelma. Kalenda...