Sunday, September 22, 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk

Sinopsis Cerita Sosial: Nenek dan Datuk

Cerita Nenek dan Datuk mengisahkan seorang kanak-kanak autisme yang bernama Alim telah pulang ke kampung halaman bersama keluarga untuk berjumpa dengan nenek dan datuk. Alim seorang yang gemar akan suasana kampung dengan adanya ayam, itik dan keadaan rumah kampung yang lama. Dia menjadi sedih dan terus menangis apabila mendapati reban ayam, itik dan rumah kampung telah berubah daripada asal. Nenek segera mendapatkan Alim dan menerangkan kepadanya akan hal tersebut. Suasana di kampung agak berlainan daripada biasa namun mereka sekeluarga lebih rapat.

Rujukan: Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Universiti Malaysia Terengganu: UMT


Jenis multimedia yang boleh digunakan bagi tujuan penyebaran cerita sosial tersebut ialah:

1. Blog
Blog adalah satu platform yang amat sesuai bagi penulis untuk memulakan penulisan mereka dengan membuat pelbagai cerita sosial seperti ini. Pembaca dapat membacanya dengan lebih mudah dan santai.

2. Facebook
Facebook merupakan media sosial yang paling ramai pengguna, bukan sahaja golongan muda malah golongan berusia juga menggunakan facebook untuk mencari pelbagai maklumat. Malah penyebaran berita atau cerita ini lebih cepat dan luas berbanding dengan berita di media elektronik.

3. Twitter
Kebanyakkan media Twitter dipelopori oleh golongan muda yang sering berkongsi maklumat dan cerita-cerita yang lebih menarik berbanding media lain. Bukan itu sahaja, platform ini telah digunakan dengan baik dalam kalangan remaja kerana mereka akan berkongsi ilmu dan cerita yang berbentuk teladan dan memberi pengajaran.

No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU2019: KALENDAR

Beberapa minggu kelas amali terakhir pula, kami telah diberikan satu tugasan untuk membuat kalendar tahun 2020 yang bakal menjelma. Kalenda...